September 2015

Je bent nieuw in Valburg en zoekt een ontspannende, terugkerende activiteit zoals yoga, geschikt voor iemand met weinig ervaring. Fietsend of lopend bereikbaar omdat ik wat gemakzuchtig van aard ben. Zo op het eerste gezicht een mooie droom maar niet erg realistisch... totdat ik 'Yoga Valburg' googlede.
Daar verscheen de website van Claartje Bos. Dru Yoga, onder andere op dinsdagavond, om de hoek en als onervarene zo mee te doen.

Ik heb direct contact opgenomen met Claartje en werd uitgenodigd om een keertje mee te doen. Na, of eigenlijk tijdens de les, besloot ik om me aan te melden. Nu ben ik een paar maanden verder en volg ik de lessen van Claartje met grote tevredenheid.
Claartje geeft duidelijk en rustig uitleg en is bovenal enorm onbevooroordeeld wat maakt dat ik me thuisvoel. De oefeningen zijn prettig en niet belastend. Bepaalde bewegingen komen steeds terug. Claartje wijst je op het (ont)spannen van je spieren. De herhaling zorgt ervoor dat ik ineens merk dat ik constant met gespannen schouders zit... oeps. Wat nuttig voor mij om dat af te leren, ook buiten de yogalessen! De ontspanning aan het eind van de les ervaar ik iedere keer als een cadeau.

Wil je ook iedere week zo'n ontspanningscadeau krijgen, meld je dan snel aan bij Claartje!
Floor

December 2014

Dru Yoga
Kracht, ontspanning en soepelheid

Yoga is zo’n 5000 jaar geleden ontstaan in India. In die tijd voelde de mens zich nog sterk verbonden met de natuur. Hij voelde zich ‘mens tussen hemel en aarde, beïnvloed door de aardse krachten en de hemelse machten’. Hij bestudeerde de natuurverschijnselen en observeerde het gedrag van dieren. Hij verwonderde zich over hun soepelheid en kracht en hij probeerde bewegingen en houdingen te imiteren. Daarbij  merkte hij dat zijn lichaam soepeler werd, zijn spieren sterker en zijn focus scherper. In de loop der eeuwen zijn houdingen en bewegingen verder uitgewerkt en verfijnd. En nu maken we onze wervelkolom soepel met de kathouding en versterken we onze spieren met de hondhouding.
Hiernaast doen we de zonne- en de aardegroet om ons opnieuw met hemel en aarde te verbinden. Via de voetzolen nemen we ‘kracht’ van de aarde op en middels onze kruin laten we ‘hemelse’ energie door ons lichaam stromen. En in de beweging vinden we rust en stilte waardoor de gedachtestroom wegebt. En wanneer de geest tot rust komt, kan ook het lichaam zich ontspannen. We kunnen ons nu beter concentreren en staan bewuster en ‘steviger’ in het leven.

In India zijn miljoenen mensen die de dag beginnen met yoga. Niet omdat het zo’n leuke folklore is, maar omdat ze dagelijks de gezonde voordelen van de oefeningen ervaren. Dru is een van de  verschillende vormen van yoga. Het is een zachte methode met eenvoudige oefeningen. Er wordt niet alleen gewerkt aan het sterk en soepel houden van het lichaam, maar ook aan het ontwikkelen van emotionele veerkracht en mentale alertheid met behulp van visualisatie en meditatie. Stilte in beweging. Kracht in ontspanning. Eenheid in denken, emotie en  lichaam.

En daarom ga ik naar yoga: tijdens de les hervind ik mijn rust en in die rust mijn innerlijke balans en ‘kracht’.
Rosette Dicke

December 2013

Dru Yoga: heel fijn
Sedert anderhalf jaar heb ik 5 kwartier in de week yogales in ‘t Kriekske van onze dorpsgenoot Claartje Bos.
In de loop der jaren (en ik heb daar al een heel aantal van achter de rug) krijg je toch een aantal lichamelijke minpuntjes en daar wilde ik wat aan gaan doen. Ik wilde o.a. mijn houding verbeteren, me bewuster bewegen en beter op mijn ademhaling letten. De rustige sfeer en de bewegingen van deze vorm van yoga spraken mij wel aan. Na een aantal lessen kwam ik er achter dat de les me steeds goed deed.
Er zit een zeker patroon in: - een yogabegroeting, - oefeningen doen waarbij je je lichaam soepel maakt en je bewust bent van je lichaam in de ruimte, - de verbinding van lichaam en geest zoeken (echter hoe diep je daarop in wilt gaan mag je zelf weten), - een afsluiting waarbij je je heerlijk kunt ontspannen en een eindgroet. De muziek die als ondersteuning dient, is zacht en prettig.
Claartje doet de oefeningen duidelijk voor, kijkt heel zorgvuldig naar wat je lichamelijk aankunt en kan - omdat de groepen niet heel groot zijn - je goed persoonlijk begeleiden.
Ik merk dat ik me beter heb leren ontspannen en dat ik soepeler ben geworden.
Bovendien zijn het heel gezellige lessen en dat is ook belangrijk.
Kortom: ik kan het iedereen aanbevelen!!!
Pieta Folman

Mei 2013

Dru Yoga, ervaringen van cursist:

Er zijn heel veel verschillende soorten yoga. Bij toeval kwam ik, beginner-op-zekere-leeftijd, bij Dru Yoga uit. Dat bleek een gelukkige keuze; er worden geen onmogelijke dingen van je (lichaam) gevraagd. Ontspanning en aandacht bij de oefeningen staan voorop.
Het is ook de verdienste van Claartje Bos, yoga-lerares, dat je telkens wordt ingeprent om binnen je eigen mogelijkheden te blijven en goed naar je lichaam te luisteren. Ze legt ook goed uit wat je wel en niet moet doen om een optimaal resultaat te behalen. Het is heel prettig om je, voor de verandering, eens bij de hand te laten nemen.
Verschillende houdingen en bewegingen hebben een diepere, spirituele betekenis. Claartje benoemt die; je bent vrij om ermee te doen wat je wilt.
Aan het eind van de les is er een ontspanning, die als een beloning wordt ervaren.  Al met al een goede mix van inspanning, aandacht en ontspanning.
Een aanrader dus, ook voor mannen (ik ben tot dusverre de enige, dus kom op!).
Jan-Maarten Hamaker

Januari 2013

Dru Yoga - een ervaring van een enthousiaste yoga deelnemer:

Het is alweer een jaar geleden dat ik op dinsdagavond voor het eerst naar yoga ging.
Ik maakte kennis met yoga juf Claartje Bos, die de oefeningen goed uitlegt en erbij vertelt waar de oefeningen goed voor zijn.
Je hoeft gelukkig niet super lenig te zijn maar juist lief voor je lichaam.
Alle spieren worden lekker opgerekt en daarna krijgen we de welverdiende ontspanningsoefening.
Een keer in de maand drinken we thee na de yoga om even bij te kletsen.
Dru yoga kan ik iedereen aanraden, zeker in deze drukke, hectische en stressvolle tijd.
Dru yoga is even tijd voor jezelf en aandacht voor je lichaam en geest.
Misschien is dit wel een goed voornemen voor 2013!
Jeanette

Mei 2012

Iedereen kan het: Dru Yoga in Valburg!

Sinds anderhalf jaar geeft Claartje Bos yogalessen in Elst, maar sinds vorig jaar nu ook in Valburg, zoals vermeld in eerdere nummers van de Dorpskrant.
Op de eerste verdieping van ’t Kriekske is zij iedere week in een sfeervol verlicht lokaal enthousiast bezig haar leerlingen te begeleiden naar een beter functionerend lichaam en totale ontspanning, en hoe!
Claartje heeft inmiddels 2 groepen die zich onder haar bezielende leiding overgeven aan Dru Yoga en ik kan het iedereen aanbevelen! Het maakt niet uit of je ervaring hebt of niet. Ik startte in januari, terwijl de eersten al vanaf september bezig zijn en dat maakt niet uit, je kunt direct meedoen.

Hoe werkt het?
Dru Yoga is geweldig voor iedereen! Het zijn vooral vloeiende bewegingen die je maakt,  met passende muziek erbij, waardoor je het ritme al snel oppakt.
Alle oefeningen worden eerst uitgelegd, zodat je weet waar het goed voor is en Claartje vertelt ook wanneer het beter is het wat rustiger aan te pakken.
De ‘juf’ doet het eerst voor, zodat je kunt zien wat de bedoeling is en hoe de aangepaste variant is bij eventuele beperkingen.
Bij Claartje kun je op een veilige en effectieve manier aan de slag, in een kleine groep. Iedere leerling krijgt de aandacht die hij nodig heeft voor het beste resultaat.

Wat doet het met je?
Door de oefeningenreeksen vloeiend en langzaam uit te voeren wordt je ademhaling rustiger en dieper, wat je een fitter gevoel geeft, zowel in je lijf als in je hoofd.
Ook blokkades in je lichaam, spanningen en vermoeidheid, die ervoor zorgen dat de energie niet lekker wil stromen, waardoor klachten ontstaan, worden door Dru Yoga aangepakt. En dit alles in je eigen tempo, bijgestuurd waar nodig en juist niet prestatiegericht, heerlijk!
En wat te denken van het volgende:
-betere doorbloeding, goed voor de organen
-verbeterde weerstand
-soepelere gewrichten en een leniger lijf
-helderder denken en gedachten beter onder controle
-verdieping van je innerlijke stilte
-een betere balans in hoofd, hart en lijf

Totale ontspanning
En na een uur, dat lijkt om te vliegen, is het tijd voor de ontspanningsoefening, heerlijk! Het is echt iets om wekelijks naar uit te kijken, al mag je thuis ook aan de slag op je eigen matje; het hoeft niet, maar mag natuurlijk wel.

En slapen dat ik daarna doe, geweldig! Ik had niet gedacht dat ik, eigenlijk al na de 2e les, zo’n profijt zou hebben van deze vorm van yoga. En dan doe ik de mildere varianten van de oefeningen, laat staan als je wel alles mee kunt doen!

Ik zeg doen! Gun het jezelf en meld je aan bij Claartje. Bij nog meer enthousiaste leerlingen kan er gewoon een nieuwe groep worden gemaakt, geen probleem.
Marianne